Apa dia Taipografi? (What is typography)

Taipografi boleh dilihat disekeliling kita, signage, tiket keretapi, bas, buku masakan, laman web, bungkusan, iklan…sehinggakan, apa saja yang kita guna dan lihat hamper semuanya terlibat dengan penggunaan taipografi.

             Merujuk kepada buku yang ditulis oleh Squire (2006) bertajuk “Getting It Right with Type” kita akan merasakan betapa banyaknya yang perlu dipelajari dan diketahui dalam memahami dan mendalami apa yang dimaksudkan dengan perkataan taipografi dan penggunaanya. Setiap terminologynya perlu diketahui seperti technical terminology, apa dia muka/rupa taip (type-faces), readability, kerning, letterspacing, wordspacing, leading, alignment, widows and orphans, grid, layout, paragraphs, hubungan antara huruf dan imej dan lainnya.

                Bagi seorang pelajar, pereka bentuk grafik (graphic designer) dan tenaga pengajar grafik mungkin ianya tidak menjadi satu kesulitan atau kepayahan untuk mempelajarinya. Tetapi, jika ia melibatkan mereka yang tidak tahu (non-designer), ianya akan menjadi satu yang amat membebankan. Walaubagaimanapun, pada hari ini dengan adanya komputer semua elemen-elemen dan terminology yang berkaitan dengan taipografi telah dipermudahkan, diringkaskan sehinggakan pada setiap perisian yang digunakan seperti word, illustrator, photoshop, indesign, flash, director ada tertera istilah-istilah yang digunapakai dalam taipografi (pop-up teks).

0 comments:

Post a Comment