Logo

Logo  ialah lambang atau tanda identity (trademark) berbentuk 2-dimensi  atau 3-dimensi, warna atau monokrom, geometri atau organic, tipografi, abstrak bagi mewakili identity korporat sesebuah syarikat, produk dan perkhidmatan. Logo terbahagi kepada empat jenis logo huruf, logo symbol, logo representasi dan logo ambigram.

1. Logo Huruf (typographic Marks)
Logo huruf atau tipografi menggunakan fon atau muka taip menghasilkan identity korporat atau trademark berbentuk imej logo. Logo huruf berbentuk perkataan atau logo huruf ringkas (initials). Pendekatan tipografi perlu dimasukkan unsur grafik seperti (garisan, imej, rupa organic atau geometric, warna) di dalam kandungan logo bagi memperkembangkan lagi identitinya.

2. Logo Simbol (Symbolic Marks)
Logo symbol memberikan sedikit tambahan reka bentuk ke dalam tanda identitinya berbanding dengan logo representasi (logo diskriptif). Terutamanya dalam penambahan  unsur-unsur figura (rupa: organic, geometric atau abstrak dan bentuk: 2-dimensi atau 3-dimensi).

3. Logo Representasi (Descriptive Marks)
Logo representasi atau dikenali dengan descriptive marks menggunakan imej visual yang mempunyai kaitan atau hubungkait secara langsung di antara syarikat perniagaan dan produk, atau perkhidmatan pelanggan.



4. Logo Ambigram
An ambigram is a typographical design or artform that may be read as one or more words not only in its form as presented, but also from another viewpoint, direction, or orientation. The words readable in the other viewpoint, direction or orientation may be the same or different from the original word. Douglas R. Hofstadter describes an ambigram as a “calligraphic design that manages to squeeze two different readings into the selfsame set of curves.” Different ambigram artists (sometimes called ambigramists) may create completely different ambigrams from the same word or words, differing in both style and form daripada http://en.wikipedia.org/wiki/Ambigram

0 comments:

Post a Comment