Kriteria Utama Pembungkusan

Menurut Landa (1996), sesebuah bungkusan itu apabila diletakkan di atas ruang pameran untuk jualan ianya secara tidak langsung bersaing dengan jenama atau pembungkusan yang lain disebelahnya. Ianya perlulah menarik, dapat dikenali atau dilihat dengan jelas, bersesuaian dengan kehendak pelanggan dan di pasaran. Objektif utama yang perlu ada dalam mereka bentuk sesebuah pembungkusan antaranya:

v  Menjadikan ia boleh berfungsi.
v  Mengkaji bahan yang digunakan dalam proses pembinaan
v  Memahami konsep guna semula atau kitar semula
v  Tidak mengabaikan masalah dalam mereka bentuk kedua-dua jenis pembungkusan secara 2-Dimensi dan 3-Dimensi.
v  Mempertimbangkan maklumat yang perlu ada pada setiap bahagian bungkusan
v  Mereka bentuk pembungkusan supaya ianya nampak menarik kepada pengguna dan dari sudut estetiknya juga
v  Membuat kajian bungkusan jenama yang lain
v  Mereka bentuk pembungkusan yang menyerlah dan tersendiri
v  Penggunaan warna yang bersesuaian
v  Kordinasi warna dan reka bentuk bersesuaian dengan tema dan isi kandungan bungkusan
v  To make it work with a larger visual identity system (if applicable)
v  To ensure legibility and clarity
v  To consider it will be seen in multiples when on display
v  To express the spirit or personality of the product and company or store
v  To identify its manufacturer, product name, contents, weight and provide any other pertinent information

0 comments:

Post a Comment